شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل ( بیمه ایران )
-
ماده1: اساس قرارداد
این بیمهنامه بر اساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت 1316 و پیشنهاد بیمهگذار (که جز لاینفک بیمهنامه میباشد) تنظیم شده و مورد توافق طرفین است آن قسمت از پیشنهاد کتبی بیمهگذار که مورد قبول بیمهگر نبوده و همزمان با صدرو بیمهنامه یا قبل از آن به صورت کتبی به بیمهگذار اعلام گردیده است جز تعهدات بیمهگر محسوبنمی شود.
-
ماده 2: اصطلاحات
اصطلاحات زیر صرف نظر از هر معنی و مفهوم دیگری که ممکن است داشته باشند در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کار رفته است:
بیمهگر: شرکت بیمهای است که مشخصات آن در این بیمهنامه درج گردیده است و در ازای دریافت حق بیمه، جبران خسارت احتمالی را طبق شرایط این بیمهنامه به عهده میگیرد.
بیمهگذار: شخص حقیقی یا حقوقی است که مالک موضوع بیمه است یا به یکی از عناوین قانونی، نمایندگی مالک یا ذینفع را داشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک دارد و قرارداد بیمه را با بیمهگر منعقد میکند و متعهد پرداخت حق بیمه آن میباشد.
ذینفع: شخصی است که بنا به درخواست بیمهگذار نام وی در این بیمهنامه درج گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت میشود.
حق بیمه: مبلغی است که در بیمهنامه مشخص شده و بیمهگذار موظف است آن را هنگام صدور بیمهنامه یا به ترتیبی که در بیمهنامه مشخص میشود به بیمهگر پرداخت نماید.
موضوع بیمه: وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در این بیمهنامه درج شده است لوازمی که مطابق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه شده به خریدار تحویل و یا در بیمهنامه درج شده است نیز جزو موضوع بیمه محسوب میشود.
فرانشیز: بخشی از هر خسارت است که به عهده بیمهگذار است و میزان آن در بیمهنامه مشخص میگردد.
مدت اعتبار بیمهنامه: شروع و پایان مدت اعتبار بیمهنامه به ترتیبی خواهد بود که در بیمهنامه معین میگردد.
-
ماده3- خسارت ها و هزینه تحت پوشش بیمه بدنه
حادثه: خسارتی که از برخورد موضوع بیمه با یک جسم ثابت یا متحرک یا برخورد اجسام دیگر به موضوع بیمه و یا واژگون و سقوط موضوع بیمه یا چنانچه در حین حرکت، اجزا و یا محصولات موضوع بیمه به آن برخورد نماید و موجب بروز خسارت شود.
آتش سوزی: خسارتی که در اثر آتش سوزی، صاعقه و یا انفجار به موضوع بیمه و یا لوازم یدکی اصلی همراه آن وارد گردد.
سرقت کلی: در صورتی که موضوع بیمه دزدیده شود و یا در اثر عمل دزدی یا شروع به دزدی به وسیله نقلیه و یا وسایل اضافی آن خسارت وارد شود.
خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به آن وارد شود.
خسارت باطری و لاستیکهای چرخ موضوع بیمه در اثر هر یک از خطرات بیمه شده تا پنجاه درصد قیمت نو قابل پرداخت است.
-
ماده4- هزینه های قابل تامین
هزینههای متعارفی که بیمهگذار برای نجات موضوع بیمه خسارت دیده و جلوگیری از توسعه خسارت و نیز انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به نزدیکترین محل مناسب برای تعمیر آن پرداخت مینماید حداکثر تا بیست درصد کل خسارت وارده قابل جبران خواهد بود.
-
ماده5- خسارت های مستثنی شده یا غیر قابل جبران
خسارتهای ناشی از سیل، زلزله و آتشفشان.
خسارتهایی که به علت استفاده از موضوع بیمه در مسابقه اتومبیل رانی یا آزمایش سرعت به آن وارد شود.
خسارتهای وارد به موضوع بیمه به علت حمل مواد منفجره، سریع الاشتعال و یا اسیدی مگر آن که موضوع بیمه مخصوص حمل آن باشد.
خسارتهای وارده بر اثر پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه موضوع بیمه مگر آنکه ناشی از حوادث تحت پوشش بیمه باشد.
خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات موضوع بیمه پس از وقوع حادثه.
خسارت ناشی از کشیدن میخ و سایر اشیاء مشابه روی بدنه موضوع بیمه.
کاهش ارزش موضوع بیمه حتی اگر در اثر وقوع خطرات بیمه شده باشد.
-
ماده6- خسارت های غیر قابل جبران یا خسارت هایی که از تعهد بیمه گر خارج است
خسارتهای ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و یا تهاجم
خسارتهای مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای
خسارتهایی که عمداً توسط بیمهگذار، ذینفع و یا راننده موضوع بیمه به آن وارد میشود.
خسارتهای وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
در صورتیکه راننده موضوع بیمه هنگام وقوع
حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد و
یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست.
خسارتهای ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذیصلاح به علت
مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر و یا روان گردان توسط راننده
موضوع بیمه بوجود آمده باشد.
خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص و جاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
-
ماده7- رعایت اصل حداعلای حسن نیت
بیمه گذار مکلف است پرسش های کتبی بیمه گر را با دقت و صداقت و به طور کامل پاسخ دهد.هرگاه بیمه گذار در پاسخ به پرسش های بیمه
گر عمداً از اظهار مطلبی خودداری و یا اظهار خلاف واقع بنماید به نحوی که
مطالب اظهار نشده و یا اظهارات خلاف واقع، موضوع خطر را تغییر دهد و یا از
اهمیت آن در نظر بیمه گر بکاهد قرارداد بیمه
از تاریخ انعقاد باطل و بلااثر خواهد بود حتی اگر مطلبی که کتمان شده یا
برخلاف واقع اظهار شده است هیچگونه تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد.در
این صورت علاوه بر آنکه وجوه پرداختی بیمه گذار به وی مسترد نخواهد شد بیمه گر میتواند اقساط معوق حق بیمه تا آن تاریخ را نیز از وی مطالبه نماید.
-
ماده8- پرداخت حق بیمه
قرارداد بیمه با تقاضای بیمه گذار و قبول بیمه گر منعقد می شود ولی شروع تامین و اجرای تعهدات بیمه گر منوط به پرداخت حق بیمه به ترتیبی است که در بیمه نامه پیش بینی شده است.چنانچه پرداخت حق بیمه به صورت قسطی باشد و بیمه گذار یک یا چند قسط از اقساط موعد رسیده حق بیمه را پرداخت نکند بیمه گر میتواند بیمه نامه را فسخ نماید.چنانچه بیمه گر بیمه نامه را فسخ نکرده باشد،در صورت وقوع حادثه،پرداخت خسارت تابع ضوابط پیش بینی شده در شرایط خصوصی بیمه نامه خواهد بود.
-
ماده9- اعلام تشدید خطر
هرگاه در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و یا وضعیت و یا کاربری موضوع بیمه بوجود آید که موجب تشدید خطر شود بیمه گذار موظف است به محض اطلاع،بیمه گر را آگاه سازد.در صورت تشدید خطر قبل از وقوع خسارت،بیمه گر می تواند حق بیمه اضافی متناسب با خطر را برای مدت باقیمانده مطالبه و در صورت عدم پرداخت آن توسط بیمه گذار،قرارداد بیمه را فسخ نماید.هرگاه بعد از وقوع خسارت،تشدید خطر معلوم شود بیمه گر می تواند خسارت را بر اساس نسبت حق بیمه تعیین شده به حق بیمه متناسب با خطر مشدد پرداخت کند.
-
ماده10- اعلام خسارت
بیمه گذار موظف است حداکثر ظرف پنج روزکاری از تاریخ اطلاع خود از وقوع حادثه به یکی از مراکز پرداخت خسارت بیمه گر مراجعه و با تکمیل فرم اعلام خسارت،وقوع حادثه را اعلام نماید یا مراتب را ظرف مدت مذکور از طریق پست سفارشی به اطلاع بیمه گر برساند.همچنین بیمه گذار موظف است مدارک مثبته و سایر اطلاعاتی که راجع به حادثه و تعیین میزان خسارت از او خواسته می شود را در اختیار بیمه گر قرار دهد.در صورتی که بیمه گذار هر یک از تعهدات فوق را انجام ندهد بیمه گر می تواند ادعای خسارت را رد کند مگر آنکه بیمه گذار ثابت کند به دلیل امور غیر قابل اجتناب از عهده انجام آنها برنیامده است.
-
ماده11- عدم اظهارات خلاف واقع
هرگاه بیمه گذار به قصد تقلب،در خصوص خسارت و کیفیت وقوع حادثه به طور کتبی اظهارات نادرستی بنماید و یا مدارک مجعول تسلیم کند بیمه گر می تواند وی را از دریافت خسارت محروم کند.
-
ماده12- جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه خسارت
بیمه گذار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه خسارت و یا نجات موضوع بیمه و لوازم همراه آن،اقدامات و احتیاط های لازم را که هرکس عرفاً از مال خود می کند به عمل آورد.چنانچه ثابت شود که بیمه گذار عمداً از انجام این اقدامات خودداری نموده است بیمه گر می تواند به نسبت تاثیر قصور بیمه گذار،خسارت پرداختی را تقلیل دهد.
-
ماده13- خودداری از جابجایی و یا تعمیر وسیله نقلیه
در صورت بروز حادثه بیمه گذار باید از جابجایی وسیله نقلیه جز به حکم مقررات یا دستور مقامات انتظامی و همچنین تعمیر آن بدون موافقت بیمه گر خودداری نماید.
-
ماده14- انتقال حقوق بیمه گذار به بیمه گر
بیمه گر در حدودی که خسارت وارده را قبول یا پرداخت می کند در مقابل اشخاصی که مسئول وقوع حادثه یا خسارت هستند قائم مقام بیمه گذار خواهد بود و بیمه گذار موظف است از هر عملی که اقدام بیمه گر را علیه مسئول خسارت مشکل و یا نامقدور می سازد خودداری نماید.در غیراین صورت بیمه گر می تواند خسارت را پرداخت نکند یا در صورت پرداخت خسارت،حق استرداد آن را از بیمه گذار خواهد داشت.
-
ماده 15- فسخ قرارداد بیمه:
در موارد زیر بیمهگر یا بیمهگذار میتواند قرارداد بیمه را فسخ نماید.
-
الف ـ موارد فسخ از طرف بیمهگر
در صورتیکه بیمهگذار حق بیمه را به موقع نپردازد.
در صورت تشدید خطر مگر آنکه توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد.
چنانچه بیمهگذار سهواً از اظهار مطالبی
خودداری یا اظهارات خلاق واقع بنماید و مطالب اعلام نشده یا اظهارات خلاف
واقع در ارزیابی خطر موثر باشد.
-
ب: موارد فسخ از طرف بیمهگذار
در صورتیکه خطر موضوع بیمه کاهش یابد و بیمهگر حاضر به تخفیف در حق بیمه نشود.
در صورتیکه فعالیت بیمهگر به هر دلیل متوقف شود.
تبصره: در صورتیکه بیمهگذار بنا به دلایل دیگری متقاضی فسخ بیمهنامه باشد بیمهگر حق بیمه مدت اعتبار بیمهنامه را به روش کوتاه مدت محاسبه و باقیمانده حق بیمه را به بیمهگذار پرداخت میکند.
-
ماده16- انفساخ قرارداد بیمه:
در صورتیکه موضوع بیمه به علت وقوع حوادثی که تحت پوشش این بیمهنامه نیست از بین برود، بیمه نامه منفسخ میگردد.
-
ماده 17- نحوه اعلام فسخ و برگشت حق بیمه:
چنانچه بیمهگذار یا بیمهگر بخواهند بیمه
نامه را فسخ کنند باید مراتب را بطور کتبی و رسمی به طرف مقابل اطلاع
دهند. اثر فسخ در تمام موارد ده روز پس از ابلاغ مراتب به اقامتگاه طرف
مقابل شروع میشود در صورت فسخ قرارداد بیمه از طرف بیمهگر یا بیمهگذار با انفساخ قرارداد بیمه، حق بیمه مدت اعتبار بیمه (بجز در مورد تبصره ماده 15) بصورت روز شمار محاسبه و باقیمانده به بیمهگذار مسترد میگردد.
تبصره: در صورتیکه ذینفع بیمهنامه شخص دیگری غیر از بیمهگذار باشد فسخ بیمهنامه توسط بیمهگذار مستلزم کسب موافقیت ذینفع می باشد در صورت فسخ از طرف بیمهگر، مراتب باید علاوه بر بیمهگذار بطور کتبی به اطلاع ذینفع نیز رسانده شود.
-
ماده 18: انتقال مالکیت وسیله نقلیه بیمه شده:
در صورت انتقال مالکیت موضوع بیمه به هر یک از انحاء قانونی بیمهگذار میتواند بیمهنامه را فسخ و حق بیمه مدت باقیمانده بیمهنامه خود را مسترد نماید. در صورت عدم فسخ بیمهنامه چنانچه مالک جدید به تعهدات بیمهگذار در مقابل بیمهگر عمل نماید. تعهدات بیمه گر در مقابل مالک جدید ادامه خواهد یافت.
تبصره: چنانچه انتقال مالکیت موضوع بیمه پس از وقوع حادثهای باشد که به بیمه گر اعلام نشده است بیمهگر هیچ گونه مسئولیتی برای جبران خسارتهای وارده در مقابل مالک جدید نخواهد داشت.
-
ماده 19- نحوه تعیین مقدار خسارت:
مقدار خسارت قابل پرداخت توسط بیمهگر به ترتیب زیر تعیین میشود در صورت عدم توافق در مورد میزان خسارت طبق ماده 22 عمل خواهد شد.
-
الف ـ خسارت کلی:
موضوع بیمه موقعی به کلی از بین رفته تلقی خواهد شد که حداقل 60 روز پس از سرقت پیدا نشود یا به علت حوادث مشمول بیمه
به نحوی آسیب ببیند که مجموع هزینههای تعمیر و تعویض قسمتهای خسارت دیده
آن با احتساب هزینههای نجات از 75 درصد قیمت آن در روز حادثه بیشتر باشد.
تبصره 1: در خسارت کلی ملاک محاسبه و تصفیه خسارت، ارزش معاملاتی موضوع بیمه در روز حادثه و حداکثر تا مبلع بیمه
شده خواهد بود. از خسارت کلی، ارزش بازیافتی احتمالی و کسورات مقرر کسر و
هزینه متعارف نجات و حمل تا حد مقرر به آن اضافه میشود مشروط بر اینکه از
کل مبلغ بیمه بیشتر نشود.
تبصره 2: ارزش بازیافتی موضوع بیمه توسط بیمهگر تعیین میشود. در صورت عدم موافقت بیمهگذار با ارزش تعیین شده بیمهگر پس از تملک موضوع بیمه و انتقال سند، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینههای متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.
تبصره 3: با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه خاتمه مییابد چنانچه مدت قرارداد بیمه بیش از یکسال باشد حق بیمه سالهای بعد به بیمهگذار مسترد میشود.
تبصره 4: قبل از پرداخت خسارت مربوط به سرقت کلی موضوع بیمه، سند مالکیت وسیله نقلیه بیمه شده باید به بیمهگر منتقل شود.
تبصره 5: چنانچه تا یکسال پس از پرداخت خسارت وسیله نقلیه سرقت شده و انتقال مالکیت آن به بیمهگر، وسیله نقلیه مذکور پیدا شود بیمهگر موظف است آن را با رعایت آئین نامه بازیافت خسارت مصوب شورای عالی بیمه به فروش رساند و سهم بیمهگذار از مبلغ بازیافتی را با توجه به درصدی که از خسارت پرداختی کسر کرده است به وی پرداخت نماید.
-
ب: خسارت جزئی
خسارتهایی که مشمول تعریف مندرج در بند الف
فوق نیست خسارت جزئی تلقی میشود ملاک تعیین خسارت جزئی هزینه تعمیر شامل
دستمزد عادله و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز و اضافه
نمودن هزینه نجات وحمل تا حد مقرر خواهد بود. میزان استهلاک برای قطعات
تعویضی (بجز شیشهها و شیشه چراغها) از شروع سال پنج تولید وسیله نقلیه به
بعد برای هر سال 5 درصد و حداکثر 25 درصد خواهد بود.
-
ماده 20- مهلت و نحوه پرداخت خسارت:
بیمهگر
موظف است حداکثر پانزده روز بعد از تکمیل مدارک و توافق طرفین در خصوص
میزان آن با اعلام رای داور مرضی الطرفین، ذهیئت داوری یا دادگاه (موضوع
ماده 22) خسارت را پرداخت کند. این مدت برای پرداخت خسارت سرقت موضوع بیمه 60 روز است که از تاریخ اعلام خسارت به بیمهگر شروع و پس از سپری شدن این مدت در صورت پیدا نشدن موضوع بیمه خسارت وارده بموجب شرایط این بیمهنامه پرداخت میشود.
تبصره 1: بیمهگر میتواند بجای پرداخت نقدی خسارت موضوع بیمه را در مدتی که عرفاً کمتر از آن میسر نیست تعمیر کند یا وسیله نقلیه مشابهی را در عوض آن به تملک بیمهگذار در آورد در هر حال فرانشیز و استهلاک به عهده بیمهگذار خواهد بود.
تبصره 2: در صورتیکه مبلغ بیمه شده کمتر از ارزش موضوع بیمه در روز وقوع حادثه باشد بیمهگر فقط به تناسب مبلغ بیمه شده با قیمت واقعی آن در روز حادثه مسئول جبران خسارت خواهد بود .
-
ماده21- بیمه مضاعف:
اگر وسیله نقلیه موضوع این بیمه نامه در طول مدت اعتبار قرارداد، بدون قصد تقلب به موجب بیمهنامه یا بیمهنامههای دیگری در مقابل تمام یا بخشی از خطرات مذکور در این قرارداد بیمه شده باشد، در صورت وقوع خطرهای تحت پوشش بیمهگر موظف است خسارت را جبران و سپس برای دریافت سهم بقیه بیمه گرها به آنان مراجعه نماید. چنانچه قبلاً تمام خسارت یا استفاده از سایر بیمهنامهها جبران شده باشد بیمهگر تعهدی برای جبران خسارت در مقابل بیمهگذار نخواهد داشت ولی اگر بخشی از خسارت توسط سایر بیمهگرها جبران شده باشد بیمهگر موظف است بر اساس نسبت تعهد خود به مجموع پوشش همه بیمه نامه ها، خسارت را جبران نماید.
-
ماده 22- ارجاع به داوری:
طرفین
قرارداد باید اختلاف خود را تا حد امکان از طریق مذاکره حل و فصل نمایند.
اگر اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد میتوانند از طریق داوری یا مراجعه
به دادگاه موضوع را حل وفصل کنند در صورت انتخاب روش داوری، طرفین قرارداد
میتوانند یک نفر داور مرضی الطرفین را انتخاب کنند. در صورت عدم توافق
برای انتخاب داور مرضی الطرفین هر یک از طرفین داور انتخابی خود را بصورت
کتبی به طرف دیگر معرفی میکند. داوران منتخب داور سومی را انتخاب و پس از
رسیدگی به موضوع اختلاف با اکثریت آراء اقدام به صدور رای داوری میکنند در
صورتیکه داوران منتخب برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند، هر یک از
طرفین قرارداد میتواند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شود. هر
یک از طرفین حق الزحمه داور انتخابی خود را میپردازد و حق الزحمه داور سوم
به تساوی تقسیم میشود.
-
ماده 23- مهلت اقامه دعوی:
هرگونه ادعای ناشی از این بیمهنامه باید حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ بطلان فسخ و یا انقضای مدت بیمهنامه و در صورت وقوع حوادث تحت پوشش از تاریخ وقوع حادثه اقامه شود. و پس از دو سال مذکور ادعای ناشی از این بیمهنامه
ممنوع نخواهد بود. مرور زمان میتواند یک دفعه توسط هر یک از طرفین با
اظهار نامه رسمی قطع شود. در صورت قطع شدن مرور زمان بمدت باقیمانده مرور
زمان یکسال اضافه خواهد شد.
-
ماده 24- قلمرو جغرافیایی پوشش قرارداد بیمه:
قلمرو جغرافیایی خطر یکی از موضوعاتی است که باید در بیمه نامه مشخص باشد،منظور از قلمرو جغرافیایی محدوده جغرافیایی است که چنانچه اتومبیل مورد بیمه در آن محدوده دچار حادثه بشود بیمه گر موظف به جبران خسارت میباشد و در صورتیکه اتومبیل از آن محدوده خارج شود تحت پوشش بیمه نخواهد بود در حال حاضر شرکتهای بیمه با دریافت حداقل 50% کل حق بیمه سالانه بعنوان حق بیمه اضافی پوشش بیمه را شامل خارج از کشور نیز مینماید و شرط ذیل باید در بیمه نامه به صورت الحاقی قید گردد:
الف - در صورت وقوع حادثه بیمه گذار موظف است
نسبت به تهیه گزارش پلیس از کشوری که حادثه در آن اتفاق افتاده اقدام و آن
را همراه با عکس از مواضع آسیب دیده اتومبیل و فاکتورهای مربوط به تعمیرات
و پس از تایید مدارک یاد شده توسط سفارتخانه یا کنسولگری ایران واقع در
کشور مذکور به بیمه گر تحویل نماید.
ب - خسارت در ایران طبق شرایط بیمه نامه پرداخت میگردد و بیمه گر هیچگونه تعهدی در مورد تهیه و یا اخذ مجوز خروج ارز از کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
-
تخفیفات در بیمه بدنه
-
تخفیف عدم خسارت:
هرگاه اتومبیل بیمه شده از شروع قرارداد تا پایان بیمه نامه هیچگونه اعلام خسارتی از محل بیمه نامه نکند زمان تمدید بیمه نامه تخفیف عدم خسارت بر اساس بیمه ای تخفیف عدم خسارت براساس شورای عالی بیمه به شرح ذیل در میزان حق بیمه مربوطه اعمال خواهد شد.
برای سال اول 25% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
برای سال دوم 35% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
برای سال سوم 45% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
برای سال چهارم و بعد 60% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
-
تخفیف گروهی(کثرت تعداد)
در صورتی که بیمه گذار بیش از یکصد دستگاه اتومبیل جهت پوشش بیمه بدنه معرفی نماید 20% تخفیف گروهی اعطاء می گردد.
-
تخفیف اعضاء هیئت علمی
اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات
آموزش عالی می توانند یک دستگاه اتومبیل شخصی متعلق به خود را با معرفی
نامه از دانشگاه و موسسه آموزشی مربوطه با استفاده 20% تخفیف بعنوان(تخفیف
هیئت علمی)تحت پوشش بیمه بدنه قرار دهند.
-
تخفیف صفر کیلومتر
صدور بیمه نامه بدنه
برای خودروهای صفر کیلوتر که با ارائه مستندات مربوطه حداکثر بیش از یکماه
از تاریخ از تاریخ ترخیص خودرو از کارخانه یا خروج آنها از مبادی ورودی
کشور نگذشته باشد اعطای 20% تخفیف صفر کیلومتر بلامانع می باشد.
تخفیف کارکنان شرکت و یا صنعت بیمه کشور
-
تخفیف ویژه نمایندگان و شبکه نمایندگی
این تخفیف فقط به مسئول محترم شبکه نمایندگی و اعضای محترم هیئت مدیره شرکتهای خدمات بیمه ای تعلق گرفته و با ارائه معرفی نامه معتبر از معاونت امور نمایندگان برای یک دستگاه وسیله نقلیه به آنها قابل اعطا میباشد.
تبصره : بدیهی است مجموع تخفیفات اعطایی به حق بیمه هر فقره بیمه نامه بدنه از 60% حق بیمه متعلقه تجاوز نخواهد نمود.
-
فرانشیز در بیمه بدنه
بخشی از هر خسارت بعنوان فرانشیز به شرح ذیل بر عهده بیمه گذار می باشد.
-
الف - فرانشیز خسارتهای جزئی ناشی از حادثه و آتش سوزی جهت کلیه وسائط نقلیه به شرح ذیل:
فرانشیز خسارت اول 10% مبلغ خسارت حداقل 500.000 ریال
فرانشیز خسارت دوم و به بعد 20% مبلغ خسارت حداقل 500.000 ریال
-
ب - در صورت تحقق هر یک از موارد ذیل علاوه بر موارد مذکور 10% به فرانشیز های اعلام شده فوق الاشاره اضافه میگردد(صرفاً درصد)
سابقه رانندگی راننده اتومبیل موضوع بیمه نامه بدنه در تاریخ حادثه کمتر از 3سال باشد.
سن راننده در تاریخ حادثه کمتر از 25 سال باشد.
ج - فرانشیز خسارت ناشی از حوادث تصادفات رانندگی در صورتیکه راننده وسیله نقلیه بیمه شده،مقصر حادثه نباشد و مسئول حادثه شخص ثالث شناخته شده ای باشد به نصف فرانشیز خسارت اول تقلیل میابد(درصد و حداقل).
د - فرانشیز خسارت کلی ناشی از حادثه و آتش سوزی 10% مبلغ خسارت تعیین میگردد.
ه - فرانشیز خسارت سرقت اعم از جزئی و کلی 20% مبلغ خسارت تعیین میگردد.
تبصره : چنانچه بیمه نامه ای برای مدت بیش از یکسال صادر شود و نرخ حق بیمه به صورت سالانه محاسبه شده باشد فرانشیز به صورت سالانه اعمال خواهد شد و در غیر اینصورت تعداد خسارات در مدت اعتبار بیمه نامه ملاک محاسبه فرانشیز خواهد بود.
-
استهلاک در بیمه بدنه
از
خسارتهای جزئی قطعات تعویضی(بجز شیشه ها و شیشه چراغها) استهلاک کسر خواهد
شد.استهلاک از ابتدای سال پنجم به بعد و ضریب آن برای هر سال 5% و حداکثر
25% می باشد.
-
پوششهای تکمیلی در بیمه بدنه
الف - سرقت در جا لوازم و قطعات وسائل نقلیه مورد بیمه چنانچه لوازم اتومبیل(بدون سرقت کلی خود اتومبیل)در حال توقف دزدیده شود پوشش خطرات اصلی قابل جبران نمی باشد در این صورت بیمه گذار میتواند هنگام صدور بیمه
نامه در خواست پوشش سرقت در جا برای لوازم معینی مانند( رادیو - پخش،رینگ و
لاستیک،آینه های بغل و ...) را بنماید که پس از بازدید کارشناس با پرداخت
حق بیمه بسیار جزئی قطعات مورد نظر را پوشش بیمه سرقت درجا قرار دهد لازم بذکر است ارزش آنچه تحت این عنوان قابل بیمه کردن است در مجموع از 20% ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه تجاوز نخواهد کرد و حق بیمه مربوطه 3% ارزش کل قطعات و لوازم مورد تأیید کارشناس بازدید اولیه و توافق بیمه گر وبیمه گذار میباشد.
-
ب - غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات
هرگاه در اثر حادثه مورد بیمه جهت تعمیر برای مدتی قابل استفاده نباشد و در تعمیرگاه متوقف باشد روزانه مبالغی به عنوان هزینه ایاب و ذهاب به بیمه گذار پرداخت میگردد در صورت خرید این پوشش حداکثر تعهد بیمه
گر برای مدت 30 روز عدم استفاده از وسیله نقلیه خواهد بود که به ازای هر
روز 20.000 ریال میباشد و سه روز اول آن به عنوان فرانشیز کسر خواهد گردید
مشروط به اینکه جمع کل غرامت بابت ایام عدم امکان استفاده از اتومبیل از
20% مبلغ خسارت برآورده شده تجاوز نکند،مدت عدم استفاده از اتومبیل جهت
تعمیر در تعمیرگاه توسط کارشناس خسارت شرکت تعیین میشود.
-
ج - شکست شیشه های وسیله نقلیه مورد بیمه به تنهایی و به عللی غیر از حوادث مورد تعهد بیمه گر
با درخواست بیمه گذار و پرداخت حق بیمه
جزئی شکست به تنهایی و به غیر از خطرات اصلی مانند شکست (بواسطه تغییر دما
و یا متراکم شدن هوا در داخل وسیله نقلیه) تحت پوشش خطرات تکمیلی بوده و
قابل جبران می باشد، خسارت قابل پرداخت ارزش روز شیشه و هزینه نصب آن پس از
کسر 10% به عنوان فرانشیز خواهد بود و حق بیمه آن 5% حق بیمه سالانه
-
د - نوسانات قیمت
افزایش ارزش وسایل نقلیه مورد بیمه به علت نوسانات قیمت مشروط بر اینکه وسیله نقیله هنگام صدور بیمه نامه به ارزش واقعی روز بیمه شده باشد می تواند تا میزان 25% ارزش روز بیمه در تاریخ شروع بیمه نامه و در طول مدت قرارداد مورد قبول قرار گیرد. بدیهی است افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه به علت نوسانات قیمت فقط در خسارت های جزئی و حداکثر تا مبلغ 10.000.000 ریال قابل پرداخت می باشد، حق بیمه مربوطه برابر 5% حق بیمه سالانه بیمه بدنه تعیین و محاسبه می گردد.
-
ه - بلایای طبیعی (سیل - زلزله - آتشفشان )
مطابق ماده پنجم بند 2 شرایط عمومی بیمه نامه خطرات طبیعی مانند زمین لرزه، سیل، آتشفشان از خطرات مورد تعهد بیمه گر مستثنی گردیده ولی برابر با موافقت هیئت مدیره محترم شرکت مقرر گردید از تاریخ 07/09/77 پوشش مذکور در تعهدات بیمه گر قرار گیرد. حق بیمه مربوطه 5% حق بیمه سالانه بیمه نامه بدنه اتومبیل تعیین و محاسبه می گردد.
-
و - خطرات تبعی (رنگ - مواد شیمیایی - اسید پاشی)
از آنجاکه خطرات و خسارات ناشی از پاشیدن اسید، رنگ و سایر مواد شیمیایی بر روی خودرو مشمول بند 1 ماده پنجم شرایط عمومی بیمه نامه بدنه نمی گردد ولی طبق موافقت هیئت مدیره محترم شرکت مقرر گردید از تاریخ 07/09/77می توان خطرات مذبور را با دریافت 5% حق بیمه سالانه تحت پوشش قرار داد
ز - سرقت کلی قطعات
ح - خسارت ناشی از کشیدن میخ و سایر اشیا مشابه بر روی بدنه خودرو
منبع : http://www.iraninsurance.ir